Jaarverslag activiteiten 2016

9 jan – 10 jan Nieuwjaarsweekend de Banjaert 36 deelnemers

Beide dagen werd gewandeld in een mooie kust-omgeving (strand en duinen). Voor de liefhebbers was er op zaterdag een wandeling vanaf station Castricum, door de duinen, naar Wijk aan Zee. Daar werden de wandelaars door René en Marjan verblijd met hun vers gebakken, overheerlijke oliebollen. Waarvan natuurlijk ook de niet wandelaars van genoten.

Nadat de auto’s uit Castricum waren opgehaald hield de voorzitter, onder het genot van een welkomstdrankje, een kort praatje. Daarin kwam naar voren dat we een trouwe vaste kern van zo’n 40 personen hebben die in 2015 aan vele activiteiten deelnamen. Van de 19 geplande activiteiten gingen er 14 door, variërend van 2 tot 32 deelnemers. Daarbij viel op dat er voor de klimactiviteiten een aflopende belangstelling is.

Daarnaast werd (i.t.t. andere jaren, waarin het bestuur het jaarprogramma grotendeels al van te voren maakte) aan iedereen gevraagd om dit weekend een idee te leveren. Dit in de vorm van een briefje met daarop een activiteit, locatie en datum en, als je dit zelf wilde organiseren je naam.

Voor de avondmaaltijd was dit keer gekozen voor koppels die per koppel een voor-, hoofd-, of nagerecht voor de groep klaarmaakten. Daar kwam een riant en zeer gevarieerd 3-gangen diner voor een ieder uit naar voren.

Na de gezamenlijke afwas en de koffie/thee werden er door 5 van de aanwezige kinderen een aantal circusacts opgevoerd. Bij 1 daarvan werd een vrijwilliger uit het publiek gevraagd, waarop Piet zich niets vermoedend aanbood. Als gewillig slachtoffer verliet hij na afloop van de act, onder grote hilariteit en met een gezicht vol slagroom, de “piste”.

Daarna gaven Piet, Constanze en Henk nog een diapresentatie over hun reis naar Nepal afgelopen najaar. Mooie plaatjes en verhalen die anderen ook deden verzuchten dit wel eens te willen doen. Op zondagochtend bleken er, na het gezamenlijke ontbijt, maar liefst 23 briefjes met ideeën (al dan niet voorzien van naam en/of datum) te zijn!

6 maart Wandeling Voorschoten  7  deelnemers

Mooi winterwandeling door Landgoed de Horsten. Korte samenvatting van een gezellige wandeldag.  Zon, regen, zon, hagel, zon, modder, zon, onweerslag, zon.

19 – 20 maart Bivakweekend  9  deelnemers

Niet kunnen kiezen: daarom rond het drielandenpunt van Belgie, Duitsland en Luxemburg. Start in Burg-Reuland, eerst maar de heuvel op naar het noorden. Dan naar het oosten Duitsland in en afslaan naar het zuiden; na wat zoeken het bivakbos weer gevonden. Iwans glühwein om wat op te warmen voor het koken. Vroeg slapen om 9 uur want het voelt toch wel koud zo rond het nulpunt. Zeven uur weer op en op pad naar de ontbijtplek: eieren scoren hoog op het menu. De tocht gaat verder over mooie paden langs beekjes en doorsteekjes door het bos. Helling op en helling af,  sommige steil andere gewoon lang. De uitzichten worden steeds beter tot we eindelijk boven Burg-Reuland staan.

10 april Wandeling door de bossen van Blaricum. 22 deelnemers

Het was een mooie zonnige wandeling door de bossen en de over de 6 bergen van Blaricum.

14 april Jaarvergadering 11 aanwezigen

1 mei Wandeling langs de Linge 10 deelnemers

Mooie bloesemtocht georganiseerd door Peter. Beginnen met koffie en eindigen met limonade en sap op het Landje van Peter en Jeanette.

5 – 8 mei Hemelvaartweekend 32 deelnemers

Een nieuwe locatie voor het Hemelvaartweekend. Dit jaar op camping du Bock in Purnode in België. We stonden in het bos van de camping aan de beek. Kampvuur in een vuurschaal gaat ook heel goed. Donderdag werd er geklommen, vrijdag een leuke kanotocht over de Lesse met 3 watervallen waar je niet droog doorheen kwam, zaterdag klimmen en wandelen en de BBQ met voor ieder wat wils, en zondag klimmen en/of in de ochtend rustig opruimen en naar huis. Brood kon je bestellen bij de receptie, dus verse croissantjes en stokbrood voor het ontbijt. Het hele weekend zon, zon, zon.

Afwassen

21 22 mei Klettersteig weekend Marche les Dames 3 deelnemers

Op 21/22 mei organiseren we een klettersteig/ wandel weekend in op het terrein van de Belgische Commando’s te Marche les Dames en de omgeving van Namen. Helaas waren er maar 3 aanmeldingen en is in goed overleg met de deelnemers besloten om het weekend terug te brengen naar alleen de zaterdag.  Aangekomen bij de commando’s stonden we voor een dichte poort en werden we streng toegesproken door een strenge sergeant vol is vol… argumenteren dat we via de KBF toegangsrechten hadden betaald kregen geen grond. Dan maar als alternatief klimmen bij de rotsen van Beez. Leuk om te melden is dat Henk R. weer los ging als naklimmer ondanks dat hij zijn gordel voor wat het klimmen betreft aan de wilgen had gehangen.  De klacht bij de KBF over de praktijken van de toelating is serieus genomen, en een bericht terug gekregen van de KBF dat men in overleg met de Commandostructuur dit niet had mogen gebeuren.  Excuses zijn aangeboden.

Bijgaand zijn de drie deelnemers Henk, ErikJ (aan de rots) en Piet.

5 juni Culinaire wandeling Nationaal Park Drunense Duinen 20 deelnemers.

In de zomerzon vertrokken we op zondag 5 juni richting Drunense Duinen. De groep, bestaande uit ongeveer 20 volwassenen en kinderen, had alle culinaire hoogstandjes uit de kast getrokken. Was het nu de wandeling door het brandende stuifzand die de dag zo leuk maakte, of het gastronomische maal wat werd uitgeserveerd op een picknickkleed, en waarbij ieder zich tegoed deed aan de zelfgemaakte mueslirepen, salades, muffins en  broodjes? Hoe dan ook, we hadden een mooie en gezellige dag, en iedereen vond het voor herhaling vatbaar! Nieuwsgierig geworden? Kijk in het jaarprogramma 2017 voor de volgende editie van dit evenement.

10 juli Strandwandeling van Hoek van Holland naar Kijkduin 11 deelnemers

Weer mooi weer om te wandelen. Nadat Henk R. ons had getrakteerd op koffie en thee bij de eerste strandtent die we tegen kwamen gingen we op weg naar Kijkduin. Windje en zon in de rug dus dat liep lekker. Halverwege gegeten, en langdurig languit van de zon genoten, ging een aantal van de deelnemers weer terug naar H van H en liep de rest door naar Kijkduin.

9 10 sept Wadlopen. 11 deelnemers

We vertrokken voor zonsopkomst met de boot van Lauwersoog naar het eerste wad. Het was heel fris maar toen de zon eenmaal tevoorschijn kwam werd de temperatuur aangenaam. De watergeulen die gepasseerd moesten worden waren niet erg diep maar je werd toch wel goed nat. De slikgeulen waren van een andere orde. Daar werden je schoenen en benen in vastgezogen en had je vaak hulp nodig om verder te komen. Schoenen waarvan zolen spontaan loslieten werden door de gidsen vakkundig met ducktape weer hersteld. Na 5 uur ploeteren kwamen we op Schiermonnikoog aan. Dan denk je we hebben nu het vieze gedeelte gehad, laatste geul was redelijk schoon water, maar nee dan loop nog door slikken en ben je weer vies. We hadden de boot van 17.00u weer terug naar Lauwersoog en konden op de camping genieten van een heerlijke douche. ’s Avonds met z’n allen in het restaurant van de camping gegeten en zondag nog een gemakkelijke wandeling door het bos achter de camping gemaakt.

27 28 aug Kinderbivak 15 deelnemers

Dit jaar is er een kinderbivak georganiseerd. Verschillende kinderen en ouders kwamen naar de kinderbivak toe. Eerst gingen de kinderen met kompas, een kaart en een brief met kompasrichtingen een soort speurtocht doen, om de plek waar we gingen slapen te vinden. Nadat we de slaapplek hadden gevonden  gingen we alles uitpakken en al dingen klaarleggen voor de avond. De tarp werd voor noodgevallen wel opgezet, nadat dat was gebeurd gingen we naar een meertje die wat verderop lag. We konden daar heel mooi zwemmen. Na het zwemmen gingen we terug naar onze bivakplek en gingen we eten. De meeste mensen hebben daarna prima geslapen. Het was erg knus en gezellig. De volgende dag ontbeten we en gingen we weer terug. Bij aankomst bij de auto gingen we nog wat lunchen in het restaurant en daarna weer terug naar huis. Het was een erg leuk weekend en de kinderen en de ouders hebben er erg van genoten!

(georganiseerd door Henk en Martijn) (geschreven door Niels)

23 25 sept Klimmen in Duisburg 12 deelnemers

In het weekend van vrijdag 23 t/m zondag 25 september gingen een 12 tal Nivonners naar Duisburg om te klimmen in het oude hoogovencomplex. Dit was de tweede keer dat we hier heen gingen. En net als vorig jaar troffen we het weer met het weer; twee dagen volop zon.  En omdat we verbleven in de jeugdherberg op het hoogovencomplex, hoefden we nergens anders heen.

De oude ertsbunkers kennen een enorme keuze aan verschillende routes.  Door het mooie weer waren we zeker niet de enige klimmers, maar er was genoeg te kiezen op alle niveaus.  Ook de klettersteig is door een aantal weer met succes volbracht.

6 nov Wandeling Driebergen-Zeist   8 deelnemers

Vanaf station Driebergen-Zeist hebben we mooi gewandeld in bossen en over de heidevelden rond Driebergen-Zeist. Halverwege hebben we een tussenstop gemaakt in Zeist  voor een kop warme chocomel of koffie. Bij slot Zeist zagen een aantal deelnemers een ijsvogeltje. De weerverwachtingen zagen er niet best uit, maar gelukkig hebben we de gehele dag geen regen gezien. We hebben zelfs kunnen lunchen in het zonnetjes.

14 dec Klimcompetitie   8 deelnemers

De hallencompetitie van 2016 werd gehouden bij de Klimmuur Rotterdam  op 14 december. De avond begon met 8 kanshebbers en eindigde in een spanende afvalrace met een zware 6B route. Erik de Hulster won deze nipt met respectievelijk Piet de Greef  en Hennie de Bruin op de 2’de en 3’de plaats. De avond was een succes en is afgesloten met een drankje.